aprovada per la Comissió Sectorial d'Administració Electrònica el 24/02/2022
L'espai europeu de llibertat, seguretat i justícia requereix el coneixement del dret europeu, però també el coneixement recíproc dels sistemes jurídics dels estats membres. Per aquesta raó, l'any 2012, la Unió Europea va adoptar una iniciativa d'interoperabilitat específica en l'àmbit de la informació legislativa, mitjançant unes Conclusions del Consell (2012/C 325/02) en què convidava els estats membres a adoptar un estàndard d'identificació i descripció de les normes denominat European Legislation Identifier/Identificador Europeu de Legislació.
Encara que hi ha molta informació legislativa disponible digitalment a Internet, l'accessibilitat i la interoperabilitat dels sistemes d'informació de les institucions nacionals i europees es veuen obstaculitzades per les diferències dels diversos ordenaments jurídics nacionals, així com per les diferències que hi ha en els sistemes tècnics utilitzats per emmagatzemar i presentar la legislació en els llocs web nacionals.
En aquest context, l'Identificador Europeu de Legislació (ELI) té per objecte facilitar l'accés, l'intercanvi i la interconnexió de la informació jurídica publicada en els sistemes d'informació jurídica nacionals, europeus i mundials, per posar en marxa una veritable xarxa d'informació legal, disponible com a conjunt de dades obertes i susceptibles de reutilització.
L'Identificador Europeu de Legislació s'utilitza per:
Els avantatges del sistema ELI són múltiples:
El sistema de l'Identificador Europeu de Legislació s'estructura en tres pilars:
ELI ofereix un mitjà per identificar unívocament, denominar i accedir a la legislació nacional i europea, llegible tant per les persones com pels sistemes informàtics i compatible amb els estàndards tecnològics actuals.
Un URI estructurat ja permet identificar els actes utilitzant una sèrie de components definits, però l'atribució de metadades addicionals establertes en el marc d'una sintaxi compartida posa les bases per promoure i augmentar la interoperabilitat entre els sistemes d'informació jurídica. Mitjançant la identificació de les metadades que descriuen les característiques essencials d'un recurs, els països poden reutilitzar la informació pertinent processada per altres per a les seves pròpies necessitats, sense haver de crear nous sistemes d'informació.
Una ontologia representa una descripció formal d'una sèrie de conceptes i de relacions en un àmbit determinat. La descripció de les propietats de la legislació i de les relacions entre els diferents conceptes permet assolir una comprensió comuna, amb la qual cosa es poden evitar les ambigüitats entre els termes. Atès que és una especificació formal, una ontologia és directament processable mitjançant sistemes informàtics.
Per això, si bé els països són lliures d'utilitzar els seus propis esquemes de metadades, la UE els anima a seguir i utilitzar els estàndards de metadades ELI amb les taules d'autoritats compartides corresponents, però ampliables, que permeten satisfer requisits específics. Està previst que l'esquema de metadades ELI s'utilitzi en combinació amb esquemes de metadades personalitzats.
ELI permet un intercanvi de dades més ampli i ràpid: quan les metadades s'integren en les pàgines web respectives dels diferents diaris i butlletins oficials o sistemes d'informació jurídica, la informació es pot intercanviar de manera automàtica i eficient, gràcies als beneficis de la incipient arquitectura de la xarxa semàntica, que fa possible que la informació sigui processada directament tant pels ordinadors com per les persones.
Perquè l'intercanvi de dades sigui més eficient, els elements de metadades ELI es poden classificar d'acord amb la recomanació del W3C: «RDFa in XHTML: Syntax and Processing» (RDFa). Els estats membres poden afegir altres formats de classificació a més de l'RDFa.
Des de 2012, el sistema ELI l'han adoptat una sèrie de països europeus (Àustria, Bèlgica, Dinamarca, Finlàndia, França, Irlanda, Itàlia, Luxemburg, Noruega, Portugal, el Regne Unit) i la mateixa Oficina de Publicacions de la Unió, amb diversa intensitat, segons l'enfocament gradual que caracteritza aquest identificador (només el pilar 1, els pilars 1 i 2, o bé tots tres pilars).
L'èxit del sistema ha motivat que el 6 de novembre de 2017 el Consell hagi adoptat unes noves Conclusions en relació amb l'ELI[1] i hagi convidat novament els estats membres i els països candidats, els estats de Lugano i altres Estats a adoptar l'identificador de manera voluntària i gradual.
L'ordenament jurídic espanyol és una realitat complexa i plural, integrada per normes que corresponen a diferents nivells territorials (estatal, autonòmic i local). Tanmateix, malgrat que aquestes normes constitueixen un sistema i que es relacionen i enllacen entre si, internament també es produeixen les diferències en els sistemes tècnics utilitzats per emmagatzemar i presentar la legislació en les pàgines web respectives, la qual cosa dificulta l'accés als professionals del dret, les empreses i els ciutadans en general i fa molt difícil que els sistemes puguin interoperar entre si.
En efecte, si una persona vol conèixer la regulació d'una matèria a Espanya, no en té prou si consulta la normativa estatal o la normativa autonòmica, sinó que necessita consultar-les totes dues i, en molts casos, també l'europea o la local. Tanmateix, la recerca d'informació jurídica corresponent a diferents nivells territorials resulta costosa i difícil, en la mesura que les bases de dades de l'Estat, i de les comunitats autònomes i de les entitats locals, en les quals es localitza la informació jurídica més rellevant, no estan relacionades entre si, la qual cosa obliga a consultar diverses bases de dades o, en el pitjor dels casos, si s'està interessat en les diferents legislacions autonòmiques o locals, a consultar-les totes.
Per això, la implementació de l'ELI a Espanya és especialment aconsellable, ja que, a més dels beneficis que proporciona a escala europea, en l'àmbit intern s'obtindria una notable millora en l'accés a la informació jurídica i en la interoperabilitat dels sistemes d'informació legal de les diferents administracions.
ELI és un sistema flexible, dissenyat per adaptar-se a la complexitat i l'especificitat dels diferents sistemes legislatius regionals, nacionals i europeus, així com als canvis que es produeixen en els recursos legals.
En el cas espanyol, la implementació s'ha de dur a terme tenint en compte la pluralitat i la diversitat que caracteritza l'ordenament espanyol, molt superior a les que presenten els països europeus que fins al moment han posat en marxa l'identificador:
Cadascun dels nivells territorials dotat de capacitat normativa disposa del seu propi mitjà de publicació oficial:
Tots els butlletins oficials es publiquen en edició electrònica signada, com a garantia de la seva autenticitat i integritat, i els seus continguts s'ofereixen en una pluralitat de formats (sobretot pdf i html i a vegades xml i epub). Molts diaris publiquen cada disposició com a un únic document electrònic; altres ofereixen un pdf del número complet del dia, amb totes les disposicions i els actes publicats.
Respecte a la llengua, cada butlletí es publica en les llengües oficials corresponents: només en espanyol o bé en dos idiomes en el cas de les AP que disposen de llengua pròpia[2].
Pel que fa al «Butlletí Oficial de l'Estat», es publica en castellà, si bé, de conformitat amb el Reial decret 489/1997, hi ha quatre suplements en llengües cooficials en virtut dels convenis subscrits amb les comunitats del País Basc, Catalunya, Galícia i València[3].
Algunes normes són objecte de publicació oficial en dos butlletins oficials:
ELI s'aplica als recursos normatius disponibles en les bases de dades oficials dels estats membres.
Les diferents administracions estatal, autonòmiques i locals disposen dels seus propis sistemes de difusió de la informació publicada en els seus diaris oficials. Habitualment, aquests sistemes de bases de dades estan disponibles a la seu electrònica en què s'allotja el diari oficial corresponent i permeten recuperar les normes publicades, encara que a vegades l'àmbit temporal considerat no sigui complet. La informació s'ofereix en format PDF, HTML i, menys sovint, en XML.
És relativament habitual que les bases de dades oficials ofereixin normes corresponents a altres nivells territorials, encara que no s'hagin publicat en el diari que correspon a l'entitat gestora (per exemple, bases de dades autonòmiques que ofereixen també determinada legislació estatal).
Una atenció especial han de rebre les bases de dades de dret consolidat[6] ofertes fonamentalment per l'Estat i les CA, atès que presenten grans diferències en la seva gestió.
La situació de les bases de dades dels butlletins oficials de la província, que depenen de les diputacions provincials, és molt diferent i a vegades són les mateixes corporacions locals les que, segons els seus recursos, s'encarreguen de la difusió en línia de la seva pròpia normativa, i és poc freqüent que l'ofereixin en versió consolidada.
La situació tecnològica dels diversos agents oficials que ofereixen recursos legals en línia és molt diversa. Com a conseqüència d'això, el panorama de metadades en les diferents pàgines web és desigual: no totes les administracions disposen de metadades i, quan n'hi ha, no són uniformes, ja sigui perquè no coincideixen, perquè no es denominen igual o perquè no es defineixen de la mateixa manera.
El sistema ELI ofereix un estàndard flexible per a l'accés i la identificació de les normes, que s'ha d'adaptar a les peculiaritats dels diferents sistemes legislatius regionals, nacionals i europeus.
Tenint en compte la pluralitat que presenta l'ordenament espanyol, es fa necessari que la implementació de l'identificador es dugui a terme de forma coordinada a totes les administracions, d'acord amb la filosofia que marca l'esquema nacional d'interoperabilitat, el qual té presents les recomanacions de la Unió Europea.
Per això, les administracions públiques afectades han participat en el procés d'elaboració d'aquesta Especificació tècnica en el marc de la Comissió Sectorial d'Administració Electrònica (CSAE).
D'acord amb l'enfocament gradual que caracteritza l'ELI, i que han seguit la resta de països europeus, s'ha optat per dur a terme la implementació a Espanya en diverses fases:
En una primera fase es va definir l'Especificació tècnica per a la normativa de l'Estat i de les comunitats autònomes, mitjançant l'Acord de la CSAE de 13 de març de 2018.
La complexitat de la normativa local i la variable situació tecnològica dels butlletins oficials de la província i de les corporacions locals aconsellaven abordar la implementació de l'identificador per a la normativa local en un segon moment.
Per això, s'ha elaborat aquesta nova versió de l'Especificació técnica, aprovada per la CSAE el 24 de febrer de 2022, que aborda l'aplicació de l'ELI a tota la normativa, sigui estatal, autonòmica o local, mitjançant la incorporació en el text inicial de 2018 d'una addenda específica adaptada a les peculiaritats jurídiques i tècniques pròpies de l'àmbit local.
L'especificació té com a objectiu establir les directrius comunes que requereix la implementació de l'ELI en el context espanyol, de manera que la identificació i la descripció dels recursos legals es faci de manera coordinada i coherent a les diferents administracions.
En la mesura que l'ELI està dissenyat per funcionar sobre la base dels sistemes existents, cada administració pot mantenir els seus propis diaris oficials i bases de dades de legislació segons consideri oportú, així com els processos interns de gestió adequats a les seves necessitats, criteris i normativa pròpia. L'especificació recull únicament els elements mínims necessaris per garantir la interoperabilitat de la informació legal que les diferents administracions espanyoles ofereixen a Internet.
Aquesta Especificació, aplicable a tota la normativa nacional, defineix:
En tot cas, les directrius de l'Especificació s'han dissenyat de manera que es puguin desenvolupar i perfeccionar al llarg del temps, mitjançant l'ampliació de les metadades mínimes comunes, i la seva adaptació a l'evolució de l'ontologia ELI, fins a arribar a completar l'adopció dels tres pilars.
D'acord amb les Conclusions del Consell de la UE de 6 de novembre de 2017, totes les administracions (estatals, regionals o locals) que apliquin l'identificador, o que en tinguin prevista l'adopció, han de disposar d'una pàgina web en què s'informi la ciutadania del projecte.
En compliment d'aquesta previsió, des de juliol de 2018, el Grup de Treball ELI de la CSAE manté la pàgina web comuna https://www.elidata.es/. Des d'aquesta pàgina, també s'ofereixen recursos tècnics per a l'aplicació de l'identificador, així com informació sobre la implementació efectuada per les diferents administracions, mitjançant l'enllaç a les respectives pàgines web de l'ELI. La disponibilitat i compartició de tota aquesta informació facilita la coordinació en l'àmbit nacional i el coneixement de les experiències prèvies d'implementació desenvolupades per altres entitats.
Les Conclusions del Consell conviden els estats membres a aplicar l'ELI a les unitats de legislació nacional, i els deixa llibertat perquè determinin a quines normes s'aplica l'identificador i perquè ho facin de manera progressiva[7].
No obstant això, aplicant la literalitat del terme «unitats de legislació nacional», no es tenen en consideració els recursos jurídics següents:
L'Estat i les comunitats autònomes han d'aplicar l'ELI a les disposicions i resolucions que formin part de les seves bases de dades de legislació corresponents.[10]. Respecte als acords internacionals, s'identificaran mitjançant l'ELI, atés que una vegada publicats en el BOE[11], passen a formar part de l'ordenament intern, tal com estableix l'article 96 de la Constitució, convertint-se per tant, en "unitats de legislació nacional".
En el cas de les normes locals, l'aplicació s'ha de fer en els termes definits en l'apartat 11.3.a) de l'Especificació.
Els beneficis derivats de l'ELI són més grans com més ampli és el conjunt de normes a què s'aplica, però és necessari concentrar l'esforç en la legislació que els ciutadans demanen més.
Tenint en compte que la major part de la normativa vigent s'ha dictat després de la Constitució i que els primers estatuts d'autonomia es van aprovar el 1979, l'ELI s'ha d'aplicar, almenys, a les unitats de legislació nacional publicades a partir del 29.12.1978.
Així mateix, atès que en l'actualitat es manté la vigència d'alguns textos de la màxima importància, que són anteriors a 1978, en l'àmbit estatal s'ha d'aplicar l'ELI a totes les normes publicades abans del 29.12.1978 que disposin de versió consolidada.
En la mesura que es tracta d'un àmbit temporal mínim d'aplicació, tant l'Estat com les comunitats autònomes el poden ampliar, d'acord amb les seves possibilitats i necessitats.
Les entitats locals, d'acord amb l'apartat 11.3.b), poden definir l'àmbit temporal de les normes a les quals aplicar l'ELI en funció de les seves possibilitats.
L'ontologia de l'ELI constitueix un model de descripció dels recursos legals, orientat a afavorir el seu enllaç amb altres recursos legals, així com la seva publicació i reutilització.
L'ontologia de l'ELI es basa en el model de dades que estableixen els «Requisits funcionals dels registres bibliogràfics» FRBRoo.
Els FRBR distingeixen entre els conceptes d'«obra» (creació intel·lectual o artística), «expressió» (la realització intel·lectual o artística d'una obra) i «manifestació» (l'encarnació física d'una expressió).
En el cas concret de l'ELI es poden identificar els conceptes següents:
(Contingut no disponible en català)
La imatge inserida a continuació recull aquests tres conceptes i els aplica a un recurs concret, en aquest cas a les Conclusions del Consell que conviden a la introducció de l'ELI.
(Contingut no disponible en català)
L'estructuració de la informació en diversos nivells conceptuals, seguint l'estructura de FRBRoo, permet:
L'ontologia d'ELI s'adapta a diferents punts de vista respecte al que s'ha de considerar un recurs legal[14].
Aquesta versatilitat és particularment útil en un context normatiu com l'espanyol, estructurat en diversos nivells territorials, cadascun amb el seu corresponent diari oficial, en què certes normes són objecte d'una doble publicació i en què la publicació es pot fer en diverses llengües.
Per això, en la implementació de l'ELI a Espanya s'han de tenir en consideració per a cada norma dos nivells de recursos legals:
En conseqüència, per a cada norma s'han de configurar sempre, com a mínim, dos recursos legals (eli:LegalResource):
A més, les administracions que ofereixin el text actualitzat de la norma han de configurar addicionalment un recurs legal consolidat. En cas que no es limitin a oferir l'últim text actualitzat sinó que també ofereixin les redaccions successives que ha tingut la norma, és necessari configurar cadascuna d'aquestes redaccions intermèdies com un recurs legal diferent.
Així mateix, les administracions que disposin d'una versió «corregida»[15] de les normes, independent de les versions consolidades, han de tractar aquesta versió corregida com un altre recurs legal diferent.
Tots els recursos legals derivats d'una mateixa norma es relacionen amb dues propietats específiques de l'ontologia ELI:
Al seu torn, el recurs legal inicial i els recursos legals consolidats es relacionen amb les propietats eli:consolidates (per relacionar un recurs legal consolidat amb el recurs inicial que consolida) i eli:consolidated_by (per relacionar un recurs legal inicial amb el recurs legal consolidat que correspon a les seves versions successives).
Cadascun dels recursos legals disposa de la seva corresponent expressió o expressions, tant si es publica en una sola llengua com en diverses llengües.[18].
El recurs legal i les seves expressions es relacionen mitjançant les propietats de l'ontologia eli:realizes i la seva inversa eli:is_realized_by.
Finalment, l'expressió i els formats en què s'ofereix es relacionen mitjançant les propietats eli:embodies i eli:is_embodied_by.
(Contingut no disponible en català)
L'estructuració de recursos legals i de les seves relacions es pot consultar amb detall en els exemples recollits als annexos III i IV.
L'Estat i les CA han de configurar, en tot cas, un recurs legal abstracte.
Les entitats locals poden establir un model conceptual més simple, en el supòsit que només ofereixin una versió de la norma (sigui aquesta la inicial o la consolidada) en els termes que es detallen a l'apartat 11.4.
Tal com s'ha assenyalat al punt 2.2, determinades normes autonòmiques i estatals són objecte de publicació oficial en dos diaris oficials.
En aquests supòsits, encara que sigui una mateixa norma, cadascuna de les publicacions s'ha de tractar com un recurs legal abstracte independent, i s'han de generar un recurs legal abstracte per a la primera publicació i un altre recurs legal abstracte per a la segona publicació.
Així, en el cas de republicacions més freqüent, que és el de les lleis autonòmiques[19], una vegada efectuada la publicació en el diari oficial autonòmic, s'ha de generar un recurs legal abstracte, amb les seves pròpies metadades, que ha de tenir associat el corresponent recurs legal inicial i successivament, si s'escau, els recursos consolidats que siguin procedents.
Els dos recursos legals abstractes que es generen, així com els seus corresponents recursos legals inicials, s'han de relacionar a través de les propietats de l'ontologia eli:is_another_publication_of i eli:has_another_publication.
Un exemple del tractament de la doble publicació es recull a l'annex V.
D'acord amb el model conceptual que s'ha exposat, no és necessari tenir un sol domini ELI, sinó que l'Estat, cadascuna de les CA i de les entitats locals poden crear els seus propis «dominis ELI».
Per facilitar la reutilització de la "informació ELI", es recomana que l'URI ELI es construeixi de la manera següent:
Por exemple:
Les Administracions estatal, autonòmiques i locals pot establir «dominis ELI» propis i independents.
L'ELI utilitza «HTTP URI» per identificar específicament tota la informació jurídica en línia publicada oficialment a Europa.
Aquests identificadors uniformes de recursos apareixen descrits formalment en plantilles URI llegibles mecànicament (IETF RFC 6570) que utilitzen components amb contingut semàntic des del punt de vista tant jurídic com de l'usuari final.
Cada país ha de dissenyar els seus propis URI autodescriptius utilitzant sempre que sigui possible els components que defineix el sistema ELI i tenint en compte els seus requisits de llenguatge específics. Aquests components són els següents[20]:
Name eli | Comments | |
---|---|---|
Jurisdiction
Jurisdiction |
Use of DCTERMS. ISO3166: 2 alpha country codes, e.g. ‘LU’ |
For international organizations, the registered domain name can be used: e.g. ‘EU’ or ‘WTO’ |
Agent | Administrative hierarchical structure, e.g. federal States, constitutional court, parliament, etc. | |
Subagent | Administrative hierarchical substructure, e.g. the responsible ministry | |
Reference
Year |
YYYY |
Various interpretations allowed depending on countries’ requirements, e.g. date of signature or date of publication, etc. |
Month | MM | |
Day | DD | |
Type | Nature of the act (law, decree, draft bill, etc.) Various interpretations depending on countries’ requirements |
|
Subtype | Subcategory of an act depending on countries’ requirements (e.g. corrigendum) | |
Domain | Can be used if acts are classified by themes, e.g. codes | |
Natural identifier | Reference or number to distinguish an act of same nature signed or published on the same day | |
Subdivision
Level 1 |
Reference to a subdivision of an act, e.g. Article 15 |
|
Level 2 | Reference to a smaller subdivision than level 1, e.g. Article 15.2 | |
Level 3 | Reference to a smaller subdivision than level 2 | |
Level n | Reference to a smaller subdivision | |
Point in time | Point in time | YYYYMMDD - Version of the act as valid at a given date |
Version | Version | To distinguish between original act or consolidated version |
Language | Language | Language codes (International Organization for Standardization (ISO 639). |
Format | A file format, like «pdf» or «html» |
Note that the Council conclusions inviting the introduction of the European Legislation does not list this component explicitly, but it is always part of the URIs to identify the eli: format level. |
Els components són optatius, es poden seleccionar sobre la base de requisits nacionals i no han de respectar un ordre predefinit.
Per permetre l'intercanvi d'informació, la plantilla URI que es triï s'ha de descriure utilitzant el mecanisme de plantilla URI, com en l'exemple següent:
/eli/{jurisdiction}/{agent}/{sub-agent}/{year}/{month}/{day}/{type}/{natural identifier}/{level 1…}/{point in time}/{version}/{language}/{format}
D'acord amb l'ontologia d'ELI, cada identificador s'ha de descompondre en almenys tres nivells:
Els països són lliures de seleccionar i organitzar els components de la plantilla URI de la manera que s'adapti millor a les seves necessitats; no obstant això, han de tenir en compte una sèrie de recomanacions:
Tenint en compte aquestes recomanacions i les consideracions jurídiques i tècniques específiques del sistema normatiu espanyol, l'estructura de l'URI per a les normes estatals i autonòmiques ha de ser la següent:
/eli/{jurisdiction}/{type}/{year}/{month}/{day}/{number}/{version}/{version_date}/{language}/{format}
Camp (ELI) | Descripció | Format | Valors | Comentaris |
---|---|---|---|---|
Jurisdiction | Jurisdicció | Llista limitada de valors alfabètics i numèrics | Taula de vocabulari controlat | ISO 3166 alfa 2:
|
Type | Tipus | Llista limitada de valors alfabètics (d'1 a 4 lletres) | Taula de vocabulari controlat | Els tipus s'han d'identificar mitjançant sigles, de longitud variable |
Year | Any | Valors numèrics. Format: AAAA | 2001, 2002… | Data de signatura (yyyy/mm/dd) |
Month | Mes | Valors numèrics. Format: MM | 01, 02… | |
Day | Dia | Valors numèrics. Format: DD | 01, 02… | |
Number (natural identifier) | Nombre | Valors numèrics, a vegades alfanumèrics | Amb caràcter general, el número es correspon amb el número oficial | |
Version | Versió | Llista limitada de valors alfabètics (3 lletres) | Taula de vocabulari controlat | Identifica si el recurs legal és l'inicial, el consolidat o el corregit |
Version_date (point in time) | Indica la data d'actualització que correspon al text consolidat | Valors numèrics. Format: AAAAMMDD | Per a recursos consolidats. | |
Language | Idioma de la disposició | Llista limitada de valors alfabètics | Taula de vocabulari controlat | ISO 639-3 (codi de 3 lletres), amb una adaptació per al valencià i per als textos bilingües |
Format | Format de publicació | Llista limitada de valors | html, pdf, epub, xml | Els valors dels formats s'han d'ajustar a les tipologies establides per IANA |
La major part dels estats que han implementat ELI fins al moment i la mateixa UE no han incorporat l'element jurisdicció a l'URI, atès que aquesta informació ja apareix recollida en el domini d'Internet.
Tanmateix, atès que tant el butlletí estatal com els autonòmics poden publicar tant normativa pròpia del nivell territorial que els correspon com pròpia d'altres nivells territorials, el domini no és suficient per identificar si la normativa considerada és estatal o autonòmica.
Com a conseqüència d'això, és necessari utilitzar en la plantilla URI l'element eli:jurisdiction, de manera que quedi reflectit l'àmbit territorial al qual correspon el recurs legal considerat. Per a això, s'ha d'utilitzar la norma ISO3166 alfa 2.
Codi | Nivell territorial |
---|---|
es | Estat |
es-an | Comunitat Autònoma d'Andalusia |
es-ar | Comunitat Autònoma d'Aragó |
es-as | Comunitat Autònoma del Principat d'Astúries |
es-cn | Comunitat Autònoma de Canàries |
es-cb | Comunitat Autònoma de Cantàbria |
es-cl | Comunitat de Castella i Lleó |
es-cm | Comunitat Autònoma de Castella-la Manxa |
es-ct | Comunitat Autònoma de Catalunya |
es-ex | Comunitat Autònoma d'Extremadura |
es-ga | Comunitat Autònoma de Galícia |
es-ib | Comunitat Autònoma de les Illes Balears |
es-ri | Comunitat Autònoma de La Rioja |
es-md | Comunitat de Madrid |
es-mc | Comunitat Autònoma de la Regió de Múrcia |
es-nc | Comunitat Foral de Navarra |
es-pv | Comunitat Autònoma del País Basc |
es-vc | Comunitat Valenciana |
es-ce | Ciutat Autònoma de Ceuta |
es-ml | Ciutat Autònoma de Melilla |
Norma ISO3166 alfa 2
En l'esquema ELI, l'element eli:type_document (rang) s'ha de recollir en una taula de vocabulari controlat, d'acord amb les peculiaritats pròpies dels sistemes nacionals.
La majoria dels països han optat per publicar la seva taula de tipus amb sigles de longitud variable, excepte França, que manté la denominació completa.
En el cas espanyol, s'utilitza una llista limitada de valors que comprèn tant els rangs de la normativa estatal com de l'autonòmica[19], identificades mitjançant sigles de longitud variable (d'1 a 4 lletres).
Ateses les variants lingüístiques que hi ha per a un mateix rang, la identificació mitjançant sigles té l'avantatge que el recurs es denomina sempre de la mateixa manera.
Els valors per a la taula de vocabulari controlat eli:type_document són els següents:
Espanyol | Català | Eusquera | Gallec | Valencià | Sigles |
---|---|---|---|---|---|
Constitución | Constitució | Konstituzioa | Constitución | Constitució | c |
Reforma (constitucional) | Reforma | Erreforma | Reforma | Reforma | ref |
Acuerdos internacionales | Acord internacional | Nazioarteko akordio | Acordo internacional | Acord internacional | ai |
Ley Orgánica | Llei orgànica | Lege Organikoa | Lei orgánica | Llei Orgànica | lo |
Ley | Llei | Legea | Lei | Llei | l |
Ley Foral | Foru Legea | lf | |||
Real Decreto-ley | Reial decret llei | Errege Lege Dekretua | Real decreto Lei | Reial Decret llei | rdl |
Real Decreto Legislativo | Reial decret legislatiu | Legegintzako Errege Dekretua | Real decreto Lexislativo | Reial Decret Legislatiu | rdlg |
Decreto-ley | Decret llei | Lege Dekretua | Decreto Lei | Decret llei | dl |
Decreto-ley Foral | Foru Lege Dekretua | dlf | |||
Decreto-Legislativo | Decret Legislatiu | Legegintzako Dekretua | Decreto Legislativo | Decret Legislatiu | dlg |
Decreto Foral Legislativo | Legengintzako Foru Dekretua | dflg | |||
Reglamento | Reglament | Erregelamendua | Regulamento | Reglament | reg |
Real Decreto | Reial decret | Errege Dekretua | Real Decreto | Reial Decret | rd |
Decreto | Decret | Dekretua | Decreto | Decret | d |
Decreto Foral | Foru Dekretua | df | |||
Orden | Ordre | Agindua | Orde | Orde | o |
Orden Foral | Foru Agindua | of | |||
Acuerdo | Acord | Akordioa | Acordo | Acord | a |
Resolución | Resolució | Ebazpena | Resolución | Resolució | res |
Instrucción | Instrucció | Instrukzioa | Instrucción | Instrucció | ins |
Circular | Circular | Zirkularra | Circular | Circular | cir |
Otros | Altres | Beste batzuk | Outros | Atres | alia |
En la mesura en què els rangs utilitzats en les bases de dades de l'Estat i de les CA són equivalents, no s'haurien de plantejar discordances sobre el tipus que s'ha d'atribuir a un recurs publicat en dos diaris oficials o difós en diferents bases de dades. No obstant això, es podria donar el cas que una norma fos de difícil encaix en alguna de les tipologies. Per a aquests supòsits es recomana contrastar el rang atribuït per l'administració responsable de la primera publicació, abans de generar l'URI corresponent a la segona publicació.
En tot cas, es disposa d'un tipus residual, denominat «alia» i destinat a recollir les normes que no corresponen exactament amb cap dels tipus específics.
Respecte a les correccions d'errors i/o errades, es consideren un subtype[23]: l'URI de les correccions d'errors s'ha de formar amb l'estructura estàndard de l'ELI afegint a continuació del eli:number l'element corrigendum i la data de publicació (eli:dati_publication) de la correcció d'errors al diari oficial amb format AAAAMMDD.
Per exemple:
Reial decret 20/2017, de 20 de gener, sobre els vehicles al final de la seva vida útil.
eli/es/rd/2017/01/20/20/
Correcció d'errors del Reial decret 20/2017, de 20 de gener, sobre els vehicles al final de la seva vida útil.
eli/es/rd/2017/01/20/20/corrigendum/20170327/dof/
Taula de vocabulari controlat amb sigles de longitud variable (1 a 4 lletres)
/eli/{jurisdiction/{type}/{year}/{month}/{day}/{number}/{subtype}/{date_publication}/{version}/{language}/{format}
La data considerada per construir l'identificador és sempre la data de signatura, no la data de publicació.
Els components s'utilitzen de manera independent {year} {month} {day}, la qual cosa permet recuperar, mitjançant el truncament de l'URI, totes les normes corresponents a un mateix any, mes o dia.
Format AAAA/MM/DD
Aquest element informa del número oficial[26] que identifica cada disposició dins del seu rang o dins de la seva tipologia normativa. La inclusió d'aquest element en la plantilla es deu a dues raons:
Tanmateix, a Espanya no totes les normes disposen d'un número oficial:
La determinació del número en la plantilla planteja dificultats en relació amb les normes que no tenen un número oficial així com amb les normes numerades amb un rang inferior al decret, que les diferents administracions numeren d'una manera no homogènia.
En el número oficial de totes les normes espanyoles sempre apareix recollit l'any d'adopció (Llei 5/2010, Decret 320/2016, Ordre PRE/7/2017, etc.). Atès que aquest any ja forma part de la plantilla a través de l'element eli:date_document, s'ha decidit no incorporar-lo com a part de l'element eli:number de la plantilla URI.
En el cas de les normes de més rang, s'ha d'utilitzar el número seqüencial com a natural_identifier, la qual cosa permet generar una URI única per a cada recurs legal
ANDALUSIA:
LLEI 9/2016, de 27 de desembre, de Serveis Socials d'Andalusia.
eli/es-an/l/2016/12/27/9/
ESTAT:
REIAL DECRET LLEI 2/2017, de 27 de gener, pel qual s'adopten mesures urgents per pal·liar els danys causats pels últims temporals.
eli/es/rdl/2017/01/27/2/
Cal ressaltar que en certs casos de normes de rang menor, el número oficial es compon d'un codi alfanumèric, anteposant al número tres lletres identificatives del departament o conselleria responsable. En aquests casos es considera com number el codi alfanumèric complet. No obstant això, per a simplificar la URI s'eliminarà la barra inclinada que separa l'element alfabètic i numèric i s'empraran únicament lletres minúscules.
CASTELLA I LLEÓ:
ORDRE EYH/671/2016, de 25 de juliol, per la qual es dicten les normes per a l'elaboració dels pressupostos generals de la Comunitat de Castella i Lleó per a l'any 2017.
eli/es-cl/o/2016/07/25/eyh671/
CATALUNYA:
ACORD GOV/16/2017, de 21 de febrer, pel qual s'aprova la modificació dels estatuts de l'Autoritat del Transport Metropolità, Consorci per a la coordinació del sistema metropolità de transport públic de l'àrea de Barcelona, i el seu text refós.
eli/es-ct/ac/2017/02/21/gov16/
A vegades, segons el sistema de numeració que utilitzi cada administració, pot succeir que normes del mateix rang dictades en la mateixa data presentin números idèntics, la qual cosa pot suposar que recursos legals diferents tinguin la mateixa URI[27].
Quan es generi l'URI per a un recurs legal que sigui del mateix tipus i que tingui la mateixa data i el mateix número que un altre recurs legal que ja disposi d'una URI, s'ha d'afegir al número oficial un sufix, que ha de comencar amb la lletra «b» i ha de seguir amb les restants si és necessari: «c», «d», «e», etc. A aquest efecte no s'han de fer servir ni la lletra «a» ni la lletra «ñ».
Aquest sufix s'ha de recollir entre parèntesis, per posar de manifest que té caràcter fictici.
NAVARRA:
Ordre foral 8/2015, de 4 de febrer, del conseller d'Educació, per la qual s'aproven les bases que regulen el procediment d'admissió de l'alumnat en centres públics i privats concertats, per cursar ensenyaments de segon cicle d'educació infantil i educació primària a la Comunitat Foral de Navarra.
eli/es-nc/of/2015/02/04/8/
Ordre foral 8/2015, de 4 de febrer, de la consellera de Salut, per la qual es crea el Servei de Medicina Interna del Complex Hospitalari de Navarra[28].
eli/es-nc/of/2015/02/04/8(b)/
En el cas de les normes sense número oficial, ja sigui perquè es tracta d'un tipus normatiu que no té un número oficial associat o perquè es tracta de normativa antiga, s'ha d'adjudicar un número fictici[29]. Aquest número s'ha de recollir entre parèntesis, per diferenciar-lo dels números oficials.
ASTÚRIES:
ESTAT:
Resolució de 24 de febrer de 2017, de Ports de l'Estat, per la qual es publica la de 14 de novembre de 2016, sobre delegació de competències.
eli/es/res/2017/02/24/(1)/
Resolució de 24 de febrer de 2017, de Ports de l'Estat, per la qual es publica la de 14 de novembre de 2016, sobre delegació de competències.
eli/es/res/2017/02/24/(2)/
Resolució de 24 de febrer de 2017, de Ports de l'Estat, per la qual es publica l'Acord del Comitè de Distribució del Fons de Compensació Interportuari, sobre delegació de competències.
eli/es/res/2017/02/24/(3)/
Resolució de 24 de febrer de 2017, de la Secretaria General de Pesca, per la qual es publica l'actualització del cens de les flotes d'altura, gran altura i vaixells palangrers de més i de menys de 100 tones de registre brut, que operen dins dels límits geogràfics de la Comissió de Pesca de l'Atlàntic Nord-est.
eli/es/res/2017/02/24/(4)/
Aquest element identifica si el recurs correspon al text inicial de la norma, tal com es va publicar al diari oficial, o si es tracta del recurs legal consolidat.
L'element eli:version ha de portar associada una taula de vocabulari controlat, que en el cas d'Espanya comprèn els valors següents:
Així mateix, per a les administracions que tinguin una versió corregida, es disposa del valor «cer». Cal tenir en compte que aquest valor s'ha d'utilitzar exclusivament quan el sistema ofereixi el text de la norma amb les correccions incorporades (per la qual cosa no es pot qualificar com a recurs legal inicial) i, a més, l'ofereixi de manera independent i separada de les versions consolidades (motiu pel qual no es pot qualificar com a recurs legal consolidat).
Aquest component de la plantilla indica el moment d'actualització dels recursos consolidats[30], en funció del criteri que cada Administració apliqui per generar les versions consolidades (text vigent, últim text publicat, etc).
S'ha d'utilitzar el format AAAAMMDD, que recomana la UE per diferenciar-lo del de la data de signatura.
L'element eli: versió_date només ha de formar part de l'URI quan s'ofereixen les versions consolidades intermèdies[31]. No obstant això, encara que no s'ofereixin aquestes versions, pot ser útil incorporar aquesta informació com a metadada del sistema.
Per defecte, si la petició d'un recurs legal consolidat no indica una data de versió, el sistema ha de mostrar l'última versió disponible, ja que, en general, és la més útil per a l'usuari.
Format AAAAMMDD
Aquest component de la plantilla identifica els diferents idiomes en què es publica el recurs legal considerat.
Per construir aquest element, s'han d'utilitzar els codis de tres lletres de l'ISO 639-3, amb una adaptació per al valencià[32] i per als textos bilingües, atès que algunes administracions publiquen dues versions lingüístiques en un mateix document.
Idioma | 639-3 |
---|---|
espanyol | spa |
català | cat |
eusquera | eus |
gallec | glg |
occità | oci |
valencià | vci |
Textos multilingües | mul |
Textos bilingües | |
català+espanyol | cat-spa |
eusquera+espanyol | eus-spa |
gallec+espanyol | glg-spa |
occità+espanyol | oci-spa |
occità+català | oci-cat |
valencià+espanyol | vci-spa |
S'ha de tenir en compte que aquesta taula d'autoritats es refereix únicament a les llengües amb un valor oficial a Espanya. Per al cas que una administració ofereixi els recursos legals en altres llengües estrangeres (anglès, francès...) s'han d'aplicar els valors corresponents de l'ISO 639-3.
ISO639-3 amb adaptacions per al valencià i per als textos bilingües
Els valors de les URI que aconsella la UE són els que estableix IANA. Es pot consultar la llista completa a: http://www.iana.org/assignments/media-types.
IANA
ELI admet diferents punts de vista respecte al que es pot considerar com a recurs legal. Així, a més d'aplicar-lo a les normes, l'ontologia de l'ELI preveu la possibilitat d'aplicar l'identificador al mateix diari oficial, de conformitat amb el que cada país consideri oportú.
Per això, juntament amb el model de plantilla URI previst per a les normes, s'ha considerat convenient incloure en aquesta especificació tècnica un model de plantilla URI específic per als números del diari oficial i els sumaris o índexs.
A aquest efecte, s'han d'utilitzar dos valors de la taula de vocabulari controlat «type»:
/eli/{jurisdiction }/{type}/{year}/{month}/{day}/{number}/{language}/{format}
Camp (ELI) | Descripció | Format | Valors | Comentaris |
---|---|---|---|---|
Jurisdiction | Jurisdicció | Llista limitada de valors alfabètics | Taula de vocabulari controlat | ISO 3166 alfa 2:
|
Type | Indica el tipus de recurs legal | Llista limitada de valors alfabètics (d'1 a 4 lletres) | Taula de vocabulari controlat | La taula de vocabulari controlat conté dos valors específics: «dia» per als números del diari oficial «sum» per al sumari del número corresponent |
Year | Any de publicació del diari | Valors numèrics. Format: AAAA | 2001, 2002… | Data de publicació del diari (yyyy/mm/dd). |
Month | Mes de publicació del diari | Valors numèrics. Format: MM | 01, 02… | |
Day | Dia de publicació del diari | Valors numèrics. Format: DD | 01, 02… | |
Number | Número | Valors numèrics, a vegades alfanumèrics. | Número del diari oficial. En cas que hi hagi suplements o annexos, se n'ha d'afegir la identificació, separada del número amb un guió. | |
Language | Idioma | Llista limitada de valors alfabètics | Taula de vocabulari controlat | Es proposa l'ús de la norma ISO 639-3 (codi de 3 lletres), amb una adaptació per al valencià i els textos bilingües. |
Format | Format de publicació | Llista limitada de valors | html, pdf, epub, xml | Els valors dels formats s'han d'ajustar a les tipologies que estableix IANA. |
CATALUNYA
DOGC número 3791, de 31 de desembre de 2002.
eli/es-ct/dia/2002/12/31/3791/cat/pdf
Annex A del DOGC número 3791, de 31 de desembre de 2002.
eli/es-ct/dia/2002/12/31/3791-A/cat/pdf
Sumari del DOGC número 3791, de 31 de desembre de 2002.
eli/es-ct/sum/2002/12/31/3791/cat/pdf
Sumari de l'annex A del DOGC número 3791, de 31 de desembre de 2002.
eli/es-ct/sum/2002/12/31/3791-A/cat/pdf
No obstant això, l'aplicació d'aquesta plantilla i de les metadades ELI corresponents queda a decisió de cada Administració, atès que no és estrictament imprescindible en termes d'interoperabilitat
Els servidors web s'han de configurar perquè resolguin les URI de l'ELI i gestionin els continguts de manera que la informació es mostri segons la representació més adequada per a l'usuari. A la pràctica, quan se cerca mitjançant l'URI d'un recurs legal, sempre es produeix un reencaminament cap a l'URI d'una expressió d'aquest recurs legal que sigui apropiada, després d'analitzar les característiques i les preferències de l'usuari.
Davant d'una petició HTTP feta per una persona o per un programa, el servidor web pot respondre de dues maneres:
Si ja es disposa d'un sistema per oferir els recursos legals, no és necessari construir-ne un nou. El servidor web pot emprar tècniques de reencaminament (HTTP 303) que responguin amb l'URI del sistema en producció davant d'una petició ELI.
Les URI han de ser persistents en el temps. Una URI oferta incorrectament no ha de desaparèixer i generar un enllaç trencat, sinó que en lloc seu el servidor pot reencaminar cap a l'URI correcta o indicar l'error (i si s'escau l'URI correcta).
La implantació de la plantilla URI a Espanya exigeix que es normalitzin les metadades que utilitzen les diferents administracions per descriure la legislació, almenys les que contenen la informació dels components de l'URI.
Per això, el Pilar 1 ha d'abordar-se conjuntament amb el Pilar 2, a fi d'establir una relació de metadades mínimes comunes:
Aquesta definició inicial de metadades comunes s'ha d'anar ampliant segons s'avanci en la implementació de l'identificador, amb l'enfocament progressiu que caracteritza l'ELI, per abordar la definició de l'esquema de metadades i la incorporació de metadades addicionals que afavoreixin una interoperabilitat més gran, així com aquelles que defineixen les relacions d'afectació entre normes.
No obstant això, les administracions no han de substituir els seus actuals esquemes de metadades. Les metadades ELI es poden utilitzar en combinació amb esquemes de metadades personalitzats i es pot realitzar el mapatge dels elements utilitzats en l'esquema propi amb els de l'ontologia de l'ELI.
La relació de metadades mínimes comunes és la següent:
Name | Domain | Range | Definition | Observacions |
---|---|---|---|---|
METADADES QUE FORMEN PART PLANTILLA URI NORMATIVA ESTATAL I AUTONÒMICA | ||||
eli:jurisdiction | LegalResource | eli:AdministrativeArea, containing the list of administrative territorial units defined in http://publications.europa.eu/mdr/authority/atu | The jurisdiction from which the legal resource originates. The place identifier can be taken from the Administrative Territorial Unit table published of the EU Publications Office at http://publications.europa.eu/mdr/authority/atu. Member States don't have to recreate their own list of values. |
Definida segons l'ISO3166 alfa 2 (apartat 7.1) |
eli:type_document | LegalResource | eli:ResourceType, corresponding to a local concept scheme. | The type of a legal resource (e.g. "Directive", "Règlement grand ducal", "law", "règlement ministeriel", "draft proposition", "Parliamentary act", etc.). Member states are encouraged to make their own list of values in the corresponding concept scheme. EU Publications Office provides a list of values for EU resource types at http://publications.europa.eu/mdr/authority/resource-type |
Element obligatori segons l'ontologia ELI. Taula de vocabulari controlat (apartat 7.2) |
eli:date_document | LegalResource | xsd:Date | Date of adoption or signature (of the form yyyy-mm-dd) | Genera els elements year/month/day de la URI (apartat 7.3) |
eli:number | LegalResource | xsd:String | An identifier or other disambiguating feature for a legal resource or legal expression. This can be the number of a legislation, the number of an article, or the issue number of an official journal. | Amb caràcter general, el número es correspon amb el número oficial Si no existeix, es genera un number fictici (apartat 7.4) |
eli:version | LegalResource | eli:Version, corresponding to a local concept scheme | A version status for the resource. Member states are encouraged to make their own list of values in the Version concept scheme. Example of such values can be "Official Journal", "made", "consolidated", "proposed", "prospective", etc. | Taula de vocabulari controlat (apartat 7.5) |
eli:version_date | LegalResource | xsd:Date | The point-in-time at which the provided description of the legislation is valid. |
Aquesta metadada està prevista per a recursos consolidats i indica la data de la seva actualització. S'adapta a diferents criteris d'interpretació (criteri de vigència o de publicació). És obligatòria quan s'ofereixen les versions consolidades intermèdies. Només forma part de l'URI en aquests casos (apartat 7.6). |
eli:language | LegalExpression | eli:Language, corresponding to the list of languages published by EU Publications Office. | The language of an expression. EU Publications Office provides a list of languages at http://publications.europa.eu/mdr/authority/language. This list is large enough so that member states should not have to declare local values. Note that, if needed, a language can also be stated on a legal resource using the Dublin Core "language" property. |
Element obligatori segons l'ontologia d'ELI. Definit segons l'ISO 639-3 amb una adaptació per al valencià així com per als textos bilingües (apartat 7.7) https://elidata.es/mdr/authority/language/ |
eli:format | Format | Owl:Thing | The physical embodiment of a legal expression, either on paper or in any electronic format (definition adapted from RDA). For example, any electronic or physical format of the legal expression (XML, TIFF, PDF, etc.); e.g. PDF version of act 3 of 2005. (adapted from Akoma Ntoso) |
Element obligatori segons l'ontologia ELI. |
METADADES AMB INFORMACIÓ RELLEVANT | ||||
eli:title | LegalExpression | xsd:String | The title, or name, of an expression. Note that, if needed, a title can also be stated on a legal resource using the Dublin Core "title" property. |
Element obligatori segons l'ontologia ELI |
eli:date_publication | LegalResource; LegalExpression | xsd:Date | Date of publication of the official version of the legislation, in hard copy or online, depending on what the official publication is, and when it was published. Publication dates at the level of legal expressions can be separately asserted, using standard Dublin Core properties. | |
eli:publisher (eli:publisher_agent) |
LegalExpression; format | xsd:string | Publisher: An entity responsible for making the resource available (definition from Dublin Core). This property should be used when the value cannot be identified by a suitable URI; if a URI is available, the property "publisher_agent" should be used. | És interessant identificar l'entitat encarregada de publicar el recurs, mitjançant l'URI corresponent, atès que a vegades l'entitat responsable del diari oficial no és la que ofereix els textos consolidats. |
METADADES QUE DEFINEIXEN LES RELACIONS ENTRE ENTITATS | ||||
eli:is_member_of | LegalResource | LegalResource | Indicates that this resource is conceptually included in another one. Typically the successive temporal versions of a given legislation are conceptually members of a single « abstract » resource. For the notion of physical inclusion, use eli:is_part_of. | Enllaça un recurs legal amb el recurs legal abstracte al qual correspon. |
eli:has_member | LegalResource | LegalResource | Indicates that this resource conceptually includes another one. For the notion of physical inclusion, use eli:has_part. | Enllaça el recurs legal abstracte amb els recursos legals que en deriven. |
eli:is_another_publication_of | LegalResource | LegalResource | Indicates that this resource is a new publication, in a different official journal, of another resource already published elsewhere, and cannot be considered to be the same resource (owl:sameAs cannot be used to avoid potential duplication of certain metadata, like the date of publication, or the publisher). Note that this is different from the exceptionnal cases of "republication", where the same resource is actually republished in the same official journal a few days after its initial publication, in case of errors. |
Enllaça una norma publicada en un diari oficial amb una publicació anterior en un altre diari. |
eli:has_another_publication | LegalResource | LegalResource | Inverse of "is_another_publication_of". | Enllaça una norma publicada en un diari oficial amb una publicació posterior en un altre diari. |
eli:realizes | LegalExpression | LegalResource | Relates a legal expression to the legal resource realised through that expression. (definition adapted from RDA). Inverse of "is_realized_by". | Element obligatori segons l'ontologia ELI. Enllaça la expressió amb el recurs legal. |
eli:is_realized_by | LegalResource | LegalExpression | Relates a legal resource to a legal expression of this resource in the form of a "sequence of signs" (typically alpha-numeric characters in a legal context). (definition adapted from RDA). Inverse of "realizes". | Enllaça un recurs legal amb les seves expressions. Encara que no és un element obligatori, es considera convenient incorporar aquesta metadada per establir les relacions de manera bidireccional. |
eli:embodies | Format | LegalExpression | Relates a physical format to the legal expression embodied in that format (definition adapted from RDA). Inverse of "is_embodied_by". | Element obligatori segons l'ontologia d'ELI. Enllaça el format amb l'expressió. |
eli:is_embodied_by | LegalExpression | Format | Relates a legal expression to a physical format of that expression (definition adapted from RDA). Inverse of "embodies". | Per enllaçar l'expressió amb el format. Encara que no és un element obligatori, es considera convenient incorporar aquesta metadada per establir les relacions de manera bidireccional. |
eli:consolidates | LegalResource | LegalResource | Indicates that this consolidated legal resource or expression (which is usually the product of an editorial process that revises the legislation) takes into account another one. This property should be used multiple times to refer to both the original version or the previous consolidated version, and to the legislations making the change. | Per enllaçar el recurs legal consolidat amb el publicat inicialment. |
eli:consolidated_by | LegalResource | LegalResource | Inverse of "consolidates". Indicates that this legal resource or expression is taken into account in consolidated text (which is usually the product of an editorial process that revises the legislation). | Per enllaçar el recurs legal publicat inicialment amb el recurs legal consolidat. |
eli:corrects | LegalResource or LegalExpression | LegalResource or LegalExpression or Format | Indicates that this resource introduces textual modifications (like correction of spelling mistakes) with no legal change in another resource, expression or format; typically corrigenda in EU legislation. For modifications that have a legal impact, use eli:amends. | Per enllaçar les correccions amb el recurs legal corresponent. |
eli:corrected_by | LegalResource or LegalExpression or Format | LegalResource or LegalExpression | Inverse of "corrects". Indicates a resource that introduces textual modifications (like correction of spelling mistakes) with no legal change in this resource, expression or format; typically corrigenda in EU legislation. For modifications that have a legal impact, use eli:amended_by. | Per enllaçar el recurs legal amb les seves correccions. |
L'Especificació tècnica ha dissenyat un sistema d'implementació flexible, adaptat a la pluralitat i diversitat que caracteritza l'ordenament espanyol en els seus diferents nivells territorials.
No obstant això, pel que fa a la normativa local, és necessari tenir en compte alguns condicionants jurídics i tècnics específics, que determinen la necessitat de matisar les solucions adoptades per a la normativa estatal i autonòmica:
Les normes de les entitats locals han de ser objecte de publicació en el "Butlletí Oficial de la Província" (BOP) corresponent, que és la publicació que en determina l'entrada en vigor..
Hi ha 43 butlletins oficials de la província, ja que, en el cas de les comunitats autònomes uniprovincials, la publicació de la normativa local es fa en una secció dedicada específicament dels butlletins oficials autonòmics. [36].
Tots els butlletins oficials es publiquen en edició electrònica. Alguns d'aquests butlletins ofereixen, a més del format PDF, d'altres, com ara el format HTML o XML.
Fins ara, els BOP han estat orientats fonamentalment a oferir el servei de publicació oficial i autèntica, i faciliten l'accés als butlletins publicats mitjançant sistemes de calendari, que habitualment es completen amb cercadors senzills, basats en criteris de cerca per text o per data i en alguns casos per matèries. No obstant això, és habitual que els cercadors només recuperin informació a partir d'una data determinada relativament recent, que en la majoria dels casos està associada amb el moment de trànsit d'aquests diaris a l'edició electrònica.
La majoria dels butlletins no tenen metadades estructurades que descriguin els continguts publicats. Així, el que és usual és que en els seus sistemes d'informació no es diferenciïn les normes (la "legislació", que és l'objecte del projecte ELI) d'un altre tipus de continguts. A més, són molt pocs els BOP que etiqueten els documents amb la identificació de l'entitat local emissora.
D'altra banda, nombrosos butlletins oficials es publiquen exclusivament en la forma d'un document únic PDF, que no s'acompanya d'una pàgina PDF o HTML específica per a cada disposició o anunci publicat. Com a conseqüència, en els sistemes d'informació d'aquests BOP, les normes no tenen entitat singularitzada, la qual cosa és incompatible amb el model de l'ELI, que es basa en la individualització de cada recurs legal, que necessàriament s'ha d'identificar de manera única.
En aquest context tecnològic, la implementació de l'ELI per la major part dels BOP s'hauria d'abordar en el context d'un projecte més ambiciós de posada al dia documental i tecnològica dels seus sistemes de publicació i de bases de dades.
La situació tecnològica és diferent en el cas de les comunitats autònomes uniprovincials, els butlletins de les quals compten amb sistemes més evolucionats i que ja han aplicat o es troben en curs d'aplicar l'ELI a la normativa autonòmica.
Pel que fa a la prestació de serveis d'informació jurídica complementaris (com l'anàlisi jurídica de les normes publicades o l'elaboració de textos consolidats), es tracta d'activitats més pròpies de l'entitat local emissora de la norma que dels butlletins provincials o autonòmics uniprovincials, atès l'alt grau d'especialització jurídica que comporten.
En tot cas, la consecució d'una interoperabilitat més gran gràcies a l'ELI permetrà que des dels BOP es pugui enllaçar amb els textos consolidats que les entitats locals ofereixin a les seves pròpies web, i això facilitarà l'accés dels ciutadans al dret.
Les entitats locals, almenys els municipis d'una mida més gran i totes les diputacions provincials, ofereixen informació normativa a les seves pàgines web. Així mateix, en algun cas concret, la Diputació Provincial ofereix informació sobre la regulació vigent en les diverses entitats del seu àmbit. És freqüent que la informació s'allotgi en els portals de transparència respectius.
En la pràctica, aquests serveis d'informació en línia de les entitats locals semblen la font d'informació jurídica principal per als ciutadans i per als operadors jurídics, amb preferència sobre els butlletins oficials territorials.
En tot cas, la mateixa heterogeneïtat de les entitats locals i la situació variable dels seus projectes tecnològics determinen que, quan existeixen, els seus sistemes d'informació legislativa siguin completament diferents:
Igual que passa amb els butlletins oficials de la província, els diferents graus de maduresa d'aquests sistemes d'informació locals condicionen les possibilitats d'aplicar-hi l'ELI. No obstant això, en la mesura que el volum de normes objecte dels sistemes d'informació local està delimitat, la implementació de l'identificador és molt més senzilla que en els BOP, que anualment publiquen un nombre molt elevat de normes.
Cal afegir-hi que algunes entitats locals tenen un butlletí informatiu propi, a l'empara del que preveu el Reglament d'organització i funcionament (ROF).[37]. Pel que fa a les normes, objecte del projecte ELI, la inserció del seu text en aquests butlletins té un caràcter informatiu i no constitutiu, la qual cosa els assimilaria als serveis d'informació legal que les entitats locals ofereixen als ciutadans.
Finalment, cal assenyalar que, en general, amb prou feines hi ha relació entre els BOP i els sistemes d'informació d'àmbit local.
L'objectiu d'aquesta addenda és adaptar les directrius d'implementació a les peculiaritats pròpies de l'àmbit local, de manera que quedi garantida la interoperabilitat de la informació legal que les diverses administracions espanyoles ofereixen a Internet.
En aquest sentit, la situació tecnològica variable dels BOP i dels sistemes d'informació jurídica de les entitats locals impedeix formular un objectiu uniforme d'implementació de l'ELI per a la normativa local. Per això, a diferència del que es preveu per a la normativa estatal i autonòmica, l'addenda planteja un model d'implementació asimètrica, en el qual cada BOP i cada administració local puguin anar aplicant l'identificador al seu ritme propi i amb la intensitat que els seus recursos li permetin. És cert que els beneficis més grans de l'ELI s'obtenen quan se n'implementen els tres pilars, però també és possible obtenir-hi millores d'interoperabilitat significatives mitjançant un enfocament gradual.
Amb aquests objectius, aquesta addenda:
Alguns butlletins provincials i entitats locals compten amb sistemes d'informació jurídics ben desenvolupats, per la qual cosa estan en condicions d'aplicar l'estàndard europeu amb una facilitat relativa i beneficiar-se de totes les possibilitats que ofereix en termes d'interoperabilitat, de transparència i de desenvolupament de nous serveis.
En canvi, per a altres administracions locals, la implementació de l'ELI no és possible en aquest moment, ja que, per fer-ho simultàniament, necessitarien fer evolucionar els seus sistemes d'informació. No obstant això, disposar d'una Especificació definida i estable també comporta avantatges importants per a aquestes entitats:
En definitiva, l'addenda de l'Especificació és un instrument a disposició de les administracions locals perquè puguin aplicar l'ELI, cada una al seu ritme.
Tanmateix, per aconseguir avançar en interoperabilitat, l'aplicació de l'ELI s'ha de dur a terme de manera coordinada amb la implementació duta a terme no solament per l'Estat i per les comunitats autònomes, sinó també amb la que duguin a terme les altres entitats locals. Aquesta coordinació no té per objectiu sincronitzar l'aplicació de l'ELI pels BOP i per les diferents entitats locals del seu àmbit, sinó evitar que es puguin produir incompatibilitats entre les propietats atribuïdes a un mateix recurs legal, la qual cosa al cap i a la fi impossibilitaria la interoperabilitat.
En efecte, a) l'heterogeneïtat de la normativa local, b) el fet que els sistemes d'informació des dels quals s'ofereix depenguin d'administracions diferents (el BOP i l'entitat local emissora de la norma) i c) l'asimetria del model d'implementació requereixen un esforç de coordinació addicional. Un dels principis al voltant dels quals s'articula l'ELI és que a cada recurs li correspon un identificador únic i que els valors de les metadades que defineixen les seves propietats jurídiques són els mateixos, sigui quin sigui el sistema d'informació des del qual s'ofereixin.
Per això, la coordinació demana que, quan una entitat local hagi d'aplicar l'ELI, analitzi prèviament si el BOP que en publica les normes també l'està aplicant i de quina manera. I, viceversa, si les entitats locals han començat a implementar l'ELI abans que el BOP, el butlletí hauria de fer un estudi de com estan desenvolupant l'aplicació les entitats locals del seu àmbit territorial.
A aquests efectes, la publicació d'informació completa i actualitzada sobre la manera com cada administració local aplica l'ELI (ja sigui un BOP, una diputació provincial o un ajuntament) constitueix un requisit imprescindible per poder garantir la coordinació en la implementació del projecte i, per tant, per poder garantir la interoperabilitat de la informació jurídica.
A més, les Conclusions del Consell de la UE de 6 de novembre de 2017 sobre l'ELI, estableixen que totes les administracions que apliquin l'identificador o que en tinguin prevista l'aplicació han de comptar amb una pàgina web en la qual s'informi del projecte.
Com s'ha assenyalat anteriorment, la web https://www.elidata.es/, a més d'informar la ciutadania sobre el projecte ELI, ofereix recursos tècnics per a l'aplicació de l'identificador i recull informació actualitzada sobre la implementació portada a terme per part de l'Estat i de les comunitats autònomes, mitjançant l'enllaç amb les pàgines web de l'ELI respectives.
Per assegurar la coordinació en l'àmbit local, és necessari que, igual que van fent l'Estat i les comunitats autònomes, les entitats locals que apliquin o prevegin aplicar l'ELI comuniquin a la web elidata.es l'adreça de les seves pàgines web de l'ELI respectives.
D'aquesta manera, la web comuna elidata.es facilitarà que els BOP i les entitats locals del seu àmbit puguin trobar la informació necessària perquè les seves implementacions respectives es desenvolupin de manera harmònica.[38]. D'aquesta manera, la web comuna elidata.es facilitarà que els BOP i les entitats locals del seu àmbit puguin trobar la informació necessària perquè les seves implementacions respectives es desenvolupin de manera harmònica.
L'ELI s'aplica als "recursos legals", és a dir, s'aplica a les normes i no als actes administratius.
Per això, en l'àmbit local, l'ELI s'aplicarà únicament als documents que reuneixin aquestes dues condicions:
Les normes locals presenten una tipologia rica: a part de les ordenances i dels reglaments, com a categories més representatives esmentades expressament per la legislació de règim local, altres decisions de les entitats locals també presentarien una naturalesa normativa, com els plans urbanístics o els estatuts de les entitats instrumentals.
Si bé els beneficis de l'ELI són més grans com més ampli és el conjunt de normes a les quals s'aplica, conformement al caràcter gradual de l'identificador, no és necessari estendre'l a totes les normes locals, almenys en un primer moment. Cada entitat pot decidir a quines categories normatives aplica l'ELI: si només a les ordenances, o a les ordenances i als reglaments, o si l'estén també a altres categories normatives de les quals disposi eventualment.
Si bé els beneficis de l'ELI són més grans com més ampli és el conjunt de normes a les quals s'aplica, conformement al caràcter gradual de l'identificador, no és necessari estendre'l a totes les normes locals, almenys en un primer moment. Cada entitat pot decidir a quines categories normatives aplica l'ELI: si només a les ordenances, o a les ordenances i als reglaments, o si l'estén també a altres categories normatives de les quals disposi eventualment.
En tot cas, l'important és que cada administració informi de quins són els tipus concrets de normes a les quals aplica l'identificador a través de la seva pàgina web d'informació sobre el projecte ELI.
Així mateix, s'ha de tenir present que el procediment de tramitació de les normes locals, en particular quan es tracta d'ordenances i de reglaments, preveu la publicació d'un text aprovat provisionalment i, posteriorment, d'un altre text de caràcter definitiu. Als efectes de l'aplicació de l'ELI, únicament es prendran en consideració els textos definitius, que són els que tenen la naturalesa de recurs legal pròpiament dit.
En relació amb l'àmbit temporal de les normes a les quals assignar l'ELI, cal aplicar-hi igualment un criteri de gradualitat.
L'objectiu òptim seria aplicar l'identificador amb un criteri temporal equivalent a l'utilitzat per a la normativa estatal i autonòmica[39], i implementar-lo per a tota la legislació local publicada a partir del 29/12/1978. En l'altre extrem, l'objectiu mínim seria aplicar l'identificador als nous recursos que es vagin publicant a partir d'una data determinada.
Entre l'un i l'altre extrem hi podria haver tot tipus de solucions intermèdies. Així, pel que fa a l'aplicació retrospectiva, hi poden ser vàlides opcions menys ambicioses que la de la data d'entrada en vigor de la Constitució de 1978. Per exemple, en el cas concret dels BOP, s'hi podrien valorar possibilitats com ara la data d'inici de l'edició electrònica de caràcter oficial, que és el moment a partir del qual probablement és més fàcil sistematitzar la informació disponible.
És igualment factible que aquest enfocament temporal es combini amb els criteris relatius a l'àmbit normatiu: per exemple, una entitat local podria decidir aplicar l'ELI a totes les ordenances aprovades des del 1978 (o aplicar-lo només a les ordenances vigents en l'actualitat), i per a la resta de normes, atribuir l'ELI només a les que es publiquin en endavant.
Qualsevol d'aquestes opcions d'implementació seria vàlida. S'ha de destacar novament la importància que cada administració faci pública i mantingui actualitzada la informació sobre l'àmbit temporal que té en consideració a la seva respectiva pàgina web d'informació sobre el projecte ELI.
El model definit a l'apartat 5.2 es basa en l'existència de dos nivells de recursos legals: un primer nivell, que es correspon amb la norma considerada de manera abstracta (recurs legal abstracte), i un segon nivell derivat de l'anterior, que es correspon amb les diferents versions que pot tenir una norma, ja es tracti de la publicada inicialment o de les versions consolidades (actualitzades)[41].
Tanmateix, en l'àmbit local, el panorama és més divers:
Les entitats locals que, a més de la versió inicial, ofereixin versions consolidades o tinguin previst oferir-ne han d'implementar necessàriament el model de l'apartat 5.2, configurant un recurs legal abstracte al voltant del qual s'agrupin les versions inicial i consolidada de la norma i utilitzant les propietats de l'ELI "eli:is_member_of" i "eli:has_member"[42] i "eli:has_member"[43].
En conseqüència, si el sistema d'informació legal disposa de versions inicial i consolidada, s'han de configurar per a cada norma, com a mínim, tres recursos legals (eli:LegalResource):
Al seu torn, els recursos legals inicials i consolidats es relacionen amb les propietats eli:consolidates (per relacionar un recurs legal consolidat amb el recurs inicial que consolida) i eli:consolidated_by (per relacionar un recurs legal inicial amb el recurs legal consolidat que correspon a les seves actualitzacions successives).
(Contingut no disponible en català)
Les entitats locals que ofereixen una versió única de la norma (sigui aquesta la inicial o la consolidada) podran configurar un sol recurs legal:
(Contingut no disponible en català)
En tot cas, independentment del fet que el model de l'entitat compti amb el recurs legal abstracte o no, el recurs legal inicial i/o consolidat ha de comptar almenys amb una expressió legal (si es publica en una sola llengua) o les que corresponguin en cas que es publiqui en diverses llengües.[44].
El recurs es relaciona amb les seves expressions mitjançant les propietats de l'ontologia eli:realizes i la seva inversa eli:is_realized_by.
Cada expressió s'ha de manifestar en un o diversos formats (PDF, HTML, XML…). L'expressió i els diferents formats en què s'ofereix el recurs es relacionen mitjançant les propietats eli:embodies i eli:is_embodied_by.
L'Especificació dedica una atenció especial als supòsits de doble publicació en els butlletins oficials estatal i autonòmic[45]. Aquest model de doble publicació també podria ser aplicat quan existeixi un butlletí d'informació municipal, amb l'objectiu de relacionar la publicació esmentada amb la feta en el butlletí oficial de la província. No obstant això, si es fes així, seria necessari ser especialment curós respecte a la metadada eli:date_publication, ja que, com es veurà a l'apartat següent, en el cas de les normes locals, aquest element forma part de l'URI i sempre s'ha de correspondre amb la data de publicació en el butlletí provincial, amb la finalitat d'evitar la generació d'URI diferents per a un mateix recurs.
Per això, la data de publicació en el butlletí municipal s'ha de tractar com una metadada pròpia del sistema d'informació local i mai com una metadada eli:date_publication.
L'estructura i els components de l'URI de les normes locals són els mateixos que per a les normes estatals i autonòmiques.
No obstant això, s'hi han de tenir presents dues particularitats:
/eli/{jurisdiction}/{type}/{year}/{month}/{day}/{number}/{version}/{version_date}/{language}/{format}
ELI name | Descripció | Format | Valors | Comentaris |
---|---|---|---|---|
Jurisdiction | Jurisdicció | Llista limitada de valors alfabètics i numèrics | Taula de vocabulari controlat | ISO 3166 alfa 2 + número d'inscripció en el Registre d'entitats locals (EL) |
Type | Tipus de norma | Llista limitada de valors alfabètics (d'1 a 4 lletres) | Taula de vocabulari controlat | Els tipus s'hi identificaran mitjançant sigles, de longitud variable |
Year | Any de publicació | Valors numèrics. Format AAAA | 2001, 2002… | Data de publicació en el BOP (yyyy/mm/dd) |
Month | Mes de publicació | Valors numèrics. Format MM | 01, 02… | |
Day | Dia de publicació | Valors numèrics. Format DD | 01, 02… | |
Number (natural identifier) | Número | Valors numèrics, a vegades, alfanumèrics | S'hi utilitzarà un número identificador fictici, llevat que les entitats numerin oficialment les seves normes i aquesta numeració aparegui recollida en el BOP | |
Version | Versió | Llista limitada de valors alfabètics (3 lletres) | Taula de vocabulari controlat | Identifica si el recurs legal és l'inicial, el consolidat o el corregit. |
Version_date (point in time) | Indica la data d'actualització que correspon al text consolidat | Valors numèrics. Format: AAAAMMDD | Per a recursos consolidats | |
Language | Idioma de la disposició | Llista limitada de valors alfabètics | Taula de vocabulari controlat | ISO 639-3 (codi de 3 lletres), amb una adaptació per al valencià i per als textos bilingües |
Format | Format de publicació | Llista limitada de valors | html, pdf, epub, xml… | Els valors dels formats s'han d'ajustar a les tipologies que estableix l'Autoritat d'Assignació de Dominis d'Internet (IANA) |
Aquest element identifica l'àmbit territorial al qual correspon el recurs legal considerat. En el cas de la legislació estatal i autonòmica, s'hi utilitza la norma ISO 3166 alfa 2.
Pel que fa a les entitats locals, l'ISO 3166 alfa 2 només conté una classificació per a les províncies, per la qual cosa no és útil per definir la jurisdicció de totes les entitats locals d'acord amb pautes homogènies.
Per això, el sistema elegit per a tots els tipus d'entitats locals, incloent-hi les províncies, combina l'ISO 3166 alfa 2 com a indicatiu de la comunitat autònoma corresponent i el número complet d'inscripció en el Registre d'entitats locals.
El número d'inscripció en el Registre esmentat té un caràcter únic i persistent en el temps i està accessible lliurement a la seu electrònica del ministeri competent en matèria d'administracions públiques[48].
El número d'inscripció presenta l'estructura "01XXYYYY", en la qual:
Per exemple,
Les taules de vocabulari controlat, combinant l'ISO 3166 alfa 2 (comunitat autònoma) i el número d'inscripció en el Registre d'entitats locals, estan disponibles i actualitzades a la web comuna https://www.elidata.es/mdr/authority/jurisdiction/2/.
Norma ISO3166 alfa2-número de inscripció en el Registre d'Entitats Locals
A l'esquema ELI, l'element eli:type_document s'ha de recollir en una taula de vocabulari controlat.
Igual que per a la normativa estatal i autonòmica, s'hi utilitzarà una llista limitada de valors identificats mitjançant sigles d'una longitud variable (d'1 a 4 lletres).
S'ha optat per una taula simplificada, centrada en les categories normatives més rellevants, i s'ha deixat la categoria residual "Altres" (alia) per a les decisions que només eventualment poden tenir una naturalesa normativa, com els bans, o que no es corresponen exactament amb cap dels tipus recollits a la taula de vocabulari controlat.
En tot cas, la taula no s'ha d'interpretar en el sentit que totes les categories hagin de ser utilitzades necessàriament en la implementació, i queda a criteri de cada entitat local decidir a quin tipus de normes aplica l'identificador, de conformitat amb el que s'ha exposat a l'apartat 11.3.
A les derogacions, modificacions i suspensions d'aquests tipus normatius se'ls ha d'assignar l'eli:type corresponent al document objecte d'aprovació, de derogació, de modificació o de suspensió: per exemple, els acords del Ple que aprovin, deroguin, modifiquin o suspenguin un d'aquests tipus portaran el type corresponent al document aprovat, derogat, modificat o suspés |
||||||
Espanyol | Català | Basc | Gallec | Valencià | Observacione | Valor |
---|---|---|---|---|---|---|
Ordenanza | Ordenança | Ordenantza | Ordenanza | Ordenança | Tingueu en compte que aquest tipus també inclou les ordenances fiscals. | odnz |
Reglamento | Reglament | Erregelamendua | Reguamento | Reglament | Tingueu en compte que aquest tipus també inclou els reglaments orgànics. | reg |
Instrumento urbanístico | Instrument urbanístic | Hirigintza-plangintzako tresna | Instrumento urbanístico | Instrument urbanístic | Tingueu en compte que aquest tipus inclou qualsevol norma de planejament territorial o urbanístic, independentment de la seva denominació concreta. Les ordenances en matèria urbanística portaran el tipus "ordenança". |
iurb |
Presupuestos | Pressuposts / pressupostos | Aurrekontuak | Orzamentos | Pressupostos | pre | |
Estatutos | Estatuts | Estatutuak | Estatutos | Estatuts | est | |
Otros | Altres | Beste batzuk | Outros | Altres | Només es pot atribuir a les disposicions de naturalesa reglamentària que no tinguin encaix en les categories anteriors, així com a les seves modificacions, derogacions i suspensions. | alia |
Les entitats locals han d'utilitzar exclusivament la taula de vocabulari controlat dels tipus de document pròpia de la normativa local. En cap cas no poden usar els "type" propis de la normativa estatal i autonòmica[49]. Només existeixen dues categories comunes en totes dues taules de vocabulari controlat, "reglament" i "altres", que són les úniques que poden aparèixer sota jurisdicció estatal, autonòmica i local.
S'ha de destacar que aquests són els tipus normatius als efectes de l'ELI, però que cada entitat pot mantenir en el seu propi sistema o base de dades una tipologia pròpia més rica i completa, i fer el mapatge corresponent amb la taula eli:type.
A fi de garantir la interoperabilitat, l'assignació del type_document s'ha de portar a terme atenent la naturalesa jurídica de la norma i no les fórmules variables mitjançant les quals la pot haver publicat el BOP. En aquest sentit, un mateix tipus normatiu, per exemple, una ordenança, pot aparèixer publicat de maneres molt diverses, entre d'altres:
Tots aquests supòsits encaixen en un mateix eli:type_document: el d'"ordenança", sense perjudici que cada BOP pugui continuar mantenint la publicació en els mateixos termes que els actuals.
No obstant això, es podria donar la circumstància que una norma fos d'encaix difícil en alguna de les tipologies previstes. Per a aquests supòsits, a l'efecte d'evitar la generació d'URI incompatibles, es recomana contrastar el rang atribuït per l'administració que hagi implementat l'ELI en primer lloc (ja sigui el BOP o l'entitat local) abans de generar l'URI corresponent.
Alguns exemples d'assignació de types:
Recurs legal | eli: type_documet | Valor |
---|---|---|
Aprovació definitiva de la derogació de l'annex de l'Ordenança municipal reguladora de la taxa per aprofitament del domini públic | Ordenança | odnz |
Aprovació definitiva del Reglament orgànic i de funcionament de l'Ajuntament | Reglament | reg |
Text refós de les normes urbanístiques del Pla d'ordenació urbana | Instrument urbanístic | iurb |
Aprovació definitiva del Projecte d'urbanització de la parcel·la 159 del polígon 1 de la localitat de… | Instrument urbanístic | iurb |
Aprovació definitiva de la modificació puntual d'ordenació detallada del Pla especial de protecció del centre històric | Instrument urbanístic | iurb |
Aprovació definitiva dels pressupostos corresponent a 2020 | Pressupostos | pre |
Modificació dels Estatuts de les escoles infantils | Estatuts | est |
Edicte d'aprovació de les bases reguladores i de la convocatòria d'ajuts amb destinació a minimitzar l'impacte econòmic sobre pimes derivat del… | Altres | alia |
Norma de la Diputació provincial d'assistència econòmica | Altres | alia |
Resolució d'Alcaldia regulant els horaris de càrrega i descàrrega | Altres | alia |
Plec de clàusules administratives per a la selecció de persones demandants d'un habitatge en règim de lloguer social… | Altres | alia |
Acord de la Comissió de Govern de l'Ajuntament de… sobre normativa d'ús dels punts verds | Altres | alia |
Decret relatiu a l'aprovació d'actuacions administratives automatitzades i de creació de segell electrònic d'òrgan | Altres | alia |
Respecte a les correccions d'errors i/o errates, es consideraran un subtype, en termes equivalents al que es preveu per a les normes estatals i autonòmiques.
L'URI de les correccions d'errors es forma amb l'estructura de l'URI del recurs legal abstracte corresponent a la norma corregida afegint a continuació de l'element eli:number l'element corrigendum i la data de publicació (eli:date_publication) de la correcció d'errors en el BOP, amb format AAAAMMDD, per diferenciar-la de la data de publicació de la norma objecte de correcció.
/eli/{jurisdiction}/{type}/{year}/{month}/{day}/{number}/{corrigendum}/{date_publication}/{dof}/language/format
Per exemple:
Rectificació d'error en un anunci publicat en el BOP de 27 de desembre de 2019 sobre la modificació de l'Ordenança reguladora de la taxa per subministrament d'aigua, clavegueram i depuració de l'Ajuntament de Manzanares (BOP de 4 de juny de 2020)
eli/es-cm- 01130533/odnz/2019/12/27/(1)/corrigendum/20200604/dof/
Les correccions d'errors i errades només es poden produir respecte a la versió inicial dels recursos legals. Els recursos consolidats no poden portar el subtype de correcció d'errors.
Taula de vocabulari controlat amb sigles de longitud variable (d'1 a 4 lletres)
/eli/{jurisdiction/{type}/{year}/{month}/{day}/{number}/{corrigendum}/{date_publication}/{dof}/{language}/{format}
Una de les particularitats de la plantilla URI de l'ELI per a les normes locals és que la data que es prendrà en consideració per a la construcció de l'URI és la data de publicació oficial en el BOP[50] del text (del text definitiu) i no la data d'adopció o signatura[51].
El motiu d'aquesta diferència és que la data d'adopció està subjecta a interpretació jurídica, a causa que el text definitiu de certs tipus de normes locals és objecte d'aprovació de manera tàcita. Si s'utilitzés la data d'adopció, es podria donar lloc a l'atribució d'URI incompatibles per a un mateix recurs legal amb una facilitat relativa.
Els components s'utilitzen de manera independent {year} {month} {day}, la qual cosa permetrà, mitjançant un truncament de l'URI, recuperar totes les normes del mateix "type" publicades en un mateix any, mes o dia.
Format AAAA/MM/DD
Aquest element informa del número oficial que identifica cada disposició dins del seu tipus normatiu.
La inclusió d'aquest element a la plantilla és imprescindible, ja que, a vegades, els elements "type" i "date_publication" no són suficients per identificar els recursos legals de manera unívoca, atès que en un mateix dia es poden publicar diverses normes d'un mateix tipus adoptades per la mateixa entitat.
Gairebé la totalitat de les normes locals no compten amb un número oficial, entenent per tal el que es recull en el títol de la publicació feta en el BOP, amb finalitats identificatives i que respon a criteris d'atribució formalitzats, normalitzats i consistents.
En aquest sentit, les numeracions que alguns BOP atribueixen a les disposicions en el moment de la publicació amb finalitats purament organitzatives del diari i de control intern (com el número d'ordre de publicació, els marginals, el codi de verificació electrònica [CVE] i similars) no tenen la consideració de número oficial.
El panorama de la numeració oficial de les normes locals es complica per tal com, a vegades, es dona la circumstància que els sistemes d'informació de les entitats locals presenten numeracions (per exemple, de les ordenances fiscals) que no apareixen recollides en el títol publicat en els BOP.
La falta d'uniformitat en la numeració de la mateixa norma pot generar un gran volum d'inconsistències en els URI, per la qual cosa, com s'ha assenyalat, només es pot recollir com a eli:number la numeració que aparegui en el títol de la publicació en el BOP. Si l'entitat local té una numeració pròpia que no apareix a la publicació en el BOP, la pot recollir a la metadada d'eli:id_local, però mai no s'ha d'utilitzar com a eli:number per a la generació dels URI ni de les metadades ELI.
Quan la norma té un número oficial, per a l'atribució de l'eli:number se seguiran els criteris establerts a l'apartat 7.4 de l'Especificació.
En cas que no existeixi un número oficial, que serà la situació que es produeixi la majoria de les vegades, els URI de l'ELI també han de portar l'element eli:number, si bé en aquests casos s'ha de generar un número fictici.
Aquest número fictici es recollirà entre parèntesis, per diferenciar-lo dels números oficials.
L'adjudicació d'identificadors ficticis quan ens trobem davant diverses normes del mateix tipus publicades en el mateix dia és delicada, atesa l'asimetria en l'aplicació de l'ELI per part de les diferents administracions que poden oferir el mateix recurs legal (un butlletí oficial i una entitat local emissora de la disposició).
Així, en cas que en un mateix dia es publiquin en el BOP diverses ordenances de la mateixa entitat local, allò habitual serà que l'atribució del número fictici la portin a terme de manera autònoma el BOP i el sistema d'informació de l'entitat local. A més, és molt probable que aquesta atribució no tingui un caràcter simultani i es faci en moments diferents.
Com s'ha assenyalat amb anterioritat, el model ELI i la mateixa filosofia de qualsevol URI (Uniform Resource Identifier) exigeixen que l'URI atribuït a una norma sigui el mateix, independentment del sistema d'informació des del qual s'ofereixi.
A l'efecte de facilitar la coordinació i evitar la generació d'URI incompatibles, el criteri d'atribució del número fictici podria ser el de l'ordre d'aparició de les normes en el butlletí oficial. A l'exemple anterior, l'Ordenança que apareix publicada en primer lloc (és a dir, "al davant" a l'índex del BOP) portaria el número fictici (1) i així successivament.
En tot cas, en aquests supòsits de diverses normes dictades per la mateixa entitat, que siguin del mateix tipus i es publiquin en la mateixa data, és aconsellable que l'administració que construeix l'ELI en segon lloc verifiqui el número fictici que li ha atribuït l'administració que ha generat primer l'URI.
S'hi ha d'afegir que, en ocasió del projecte ELI, les entitats locals podrien valorar la conveniència d'atribuir un número oficial a les seves normes, almenys a les tipologies més rellevants. Aquesta atribució es podria fer de manera similar a com es numeren els tipus normatius de més rang a l'Estat i les comunitats autònomes: número seqüencial/any (bé en una sèrie única per a totes les tipologies normatives o bé en sèries independents segons el tipus).
Aquest element identifica si el recurs correspon al text inicial de la norma, tal com es va publicar al diari oficial, o si es tracta del recurs legal consolidat.
L'element eli:version ha de portar associada una taula de vocabulari controlat, que, en el cas de la normativa local, comprendrà els mateixos valors que per a l'estatal i autonòmica:
Així mateix, les administracions que comptin amb una versió corregida podran utilitzar el valor "cer". Cal tenir en compte que aquest valor s'ha d'utilitzar exclusivament quan el sistema ofereixi el text de la norma amb les correccions incorporades (per la qual cosa no es pot qualificar com a recurs legal inicial) i, a més, l'ofereixi de manera independent i separada de les versions consolidades (motiu pel qual no es pot qualificar com a recurs legal consolidat).
Aquest component de la plantilla indica el moment d'actualització dels recursos consolidats[53], en funció del criteri que cada administració apliqui per generar les versions consolidades (text vigent, últim text publicat, etc.).
S'hi ha d'utilitzar el format AAAAMMDD, que recomana la UE per diferenciar-lo del de la data de signatura.
L'element eli:version_date només ha de formar part de l'URI quan s'ofereixen les versions consolidades intermèdies[54]. No obstant això, encara que no s'ofereixin aquestes versions, pot ser útil incorporar aquesta informació com a metadada del sistema.
Per defecte, si la petició d'un recurs legal consolidat no indica una data de versió, el sistema ha de mostrar l'última versió disponible, ja que, en general, és la més útil per a l'usuari.
Format AAAAMMDD
Aquest component de la plantilla identifica els diferents idiomes en què es publica el recurs legal considerat.
Per construir aquest element, igual que el que es preveu per a la normativa estatal i autonòmica, s'utilitzaran els codis de tres lletres de l'ISO 639-3, amb una adaptació per al valencià i per als textos bilingües, atès que algunes administracions publiquen dues expressions lingüístiques en un mateix document.
Idioma | Valor |
---|---|
espanyol | spa |
català | cat |
eusquera | eus |
gallec | glg |
occità | oci |
valencià | vci |
textos multilingües | mul |
Textos bilingües | |
català+espanyol | cat-spa |
eusquera+espanyol | eus-spa |
gallec+espanyol | glg-spa |
occità+espanyol | oci-spa |
occità+català | oci-cat |
valencià+espanyol | vci-spa |
Per construir aquest element, igual que el que es preveu per a la normativa estatal i autonòmica, s'utilitzaran els codis de tres lletres de l'ISO 639-3, amb una adaptació per al valencià i per als textos bilingües, atès que algunes administracions publiquen dues expressions lingüístiques en un mateix document.
ISO 639-3 amb adaptacions per al valencià i per als textos bilingües
Els valors dels URI que aconsella la UE són els que estableix la IANA. Se'n pot consultar la llista completa a: http://www.iana.org/assignments/media-types.
IANA
A continuació s'ofereixen alguns exemples d'URI.
«Ordenança municipal reguladora del servei d'estacionament limitat en superfície de l'Ajuntament de Vitòria» (publicada en el «Butlletí Oficial del Territori Històric d'Álava» de 28 d'agost de 2009)
Recurs legal abstracte:
Recurs legal inicial:
Expressions del recurs legal inicial:
Formats del recurs legal inicial:
Recurs legal consolidat:
Expressions del recurs legal consolidat:
Formats del recurs legal consolidat:
L'ELI admet diferents punts de vista respecte al que es pot considerar un recurs legal. Així, a més d'aplicar-lo a les normes, és possible aplicar l'identificador als números del diari oficial.
El nucli de l'ELI són les normes, ja que identificar-les i descriure-les de la mateixa manera és una condició per a la interoperabilitat i per a la millora de l'accés dels ciutadans a la informació legal.
No obstant això, si bé l'objectiu del projecte no és atribuir un URI als BOP, s'ha considerat convenient incloure en aquesta addenda un model de plantilla URI específic per als números del BOP i per als sumaris o índexs, per tal que els butlletins la situació tecnològica dels quals impossibiliti l'aplicació de l'ELI a les normes publicades puguin participar en el projecte mitjançant l'aplicació de l'identificador al mateix diari oficial[55].
La plantilla de URI-ELI dels BOP coincideix amb la prevista per als butlletins estatal i autonòmics.
A aquest efecte, s'han d'utilitzar dos valors de la taula de vocabulari controlat «type»:
/eli/{jurisdiction}/{type}/{year}/{month}/{day}/{number}/{language}/{format}
ELI name | Descripció | Format | Valors | Comentaris |
---|---|---|---|---|
Jurisdiction | Jurisdicció | Llista limitada de valors alfabètics i numèrics | Taula de vocabulari controlat | ISO 3166 alfa 2 + número d'inscripció de la província en el Registre d'EL |
Type | Indica el tipus de recurs legal | Llista limitada de valors alfabètics (d'1 a 4 lletres) | Taula de vocabulari controlat | La taula de vocabulari controlat conté dos valors específics:
|
Year | Any de publicació del diari | Valors numèrics. Format AAAA |
2001, 2002… | Data de publicació del diari (yyyy/mm/dd) |
Month | Mes de publicació del diari | Valors numèrics. Formato MM |
01, 02… | |
Day | Dia de publicació del diari | Valors numèrics. Format DD |
01, 02… | |
Number | Número | Valors numèrics a vegades alfanumèrics | Número del diari oficial. En cas que hi hagi suplements o annexos, se n'hi ha d'afegir la identificació, separada del número amb un guió. | |
Language | Idioma | Llista limitada de valors alfabètics | Taula de vocabulari controlato | ISO 639-3 (codi de 3 lletres), amb una adaptació per al valencià i per als textos bilingües |
Format | Format de publicació | Llista limitada de valors | html, pdf, epub, xml… | Els valors dels formats s'han d'ajustar a les tipologies que estableix l'Autoritat d'Assignació de Dominis d'Internet (IANA) |
Per exemple:
"Butlletí Oficial de la Província de Cadis" número 208 de 30 d'octubre de 2020
eli/es-an-02110000/dia/2020/10/30/208/spa
Sumari del "Butlletí Oficial de la Província de Cadis" número 208 de 30 d'octubre de 2020
eli/es-an-02110000/sum/2020/10/30/208/spa
La implantació de la plantilla URI a Espanya exigeix que es normalitzin les metadades que utilitzen les diferents administracions per descriure la legislació, almenys les que contenen la informació dels components de l'URI.
Per això, el pilar 1 s'ha d'abordar conjuntament amb el pilar 2, per establir una relació de metadades mínimes comunes compartida amb la resta d'entitats locals i amb les administracions estatal i autonòmiques.
La relació de metadades comunes per a la normativa local inclou les següents:
No obstant això, les administracions no han de substituir els seus esquemes actuals de metadades. Les metadades ELI es poden utilitzar en combinació amb esquemes de metadades personalitzades i es pot fer el mapatge dels elements utilitzats en l'esquema propi amb els de l'ontologia ELI.
Encara que la relació de metadades comunes és paral·lela a la de la normativa estatal i autonòmica, cal afegir-hi algunes peculiaritats sobre la seva dinàmica quan s'apliquen a les normes locals:
Name | Domain | Range | Definition | Observacions |
---|---|---|---|---|
METADADES QUE FORMEN PART PLANTILLA URI NORMATIVA LOCAL | ||||
eli:jurisdiction | LegalResource | eli:AdministrativeArea, containing the list of administrative territorial units defined in http://publications.europa.eu/mdr/auth ority/atu | The jurisdiction from which the legal resource originates. | Definida de conformitat amb l'ISO 3166 alfa 2 + número d'inscripció en el Registre d'EL (apartat 11.5 a). Enllaç amb https://www.elidata.es/mdr/authority/jurisdiction/2/ |
eli:type_document | LegalResource | eli:ResourceType, corresponding to a local concept scheme | The type of a legal resource (e.g. "Directive", "Règlement grand ducal", "law", "règlement ministeriel", "draft proposition", "Parliamentary act", etc.). Member states are encouraged to make their own list of values in the corresponding concept scheme. EU Publications Office provides a list of values for EU resource types at http://publications.europa.eu/mdr/authority/resource-type. |
Element obligatori segons l'ontologia ELI. Taula de vocabulari controlat (apartat 11.5 b). Enllaç amb https://www.elidata.es/mdr/authority/resource-type/2/ |
eli:date_publication | LegalResource; Legalexpression | xsd:Date | Date of publication of the official version of the legislation, in hard copy or online, depending on what the official publication is, and when it was published. Publication dates at the level of legal expressions can be separately asserted, using standard Dublin Core properties. | Correspon a la data de publicació en el BOP. Genera els elements year/month/day de l'URI(apartat 11.5 c). |
eli:number | LegalResource | xsd:String | An identifier or other disambiguating feature for a legal resource or legal expression. This can be the number of a legislation, the number of an article, or the issue number of an official journal. | Generació d'un número fictici, llevat que l'entitat local emissora numeri oficialment i el número aparegui en la publicació en el BOP. El valor del número fictici ha de figurar entre parèntesi (apartat 11.5 d). |
eli:version | LegalResource | eli:Version, corresponding to a local concept scheme | A version status for the resource. Member states are encouraged to make their own list of values in the Version concept scheme. Example of such values can be "Official Journal", "made", "consolidated", "proposed", "prospective", etc. | Taula de vocabulari controlat (annex V.3).Enllaç amb https://www.elidata.es/mdr/authority/version/ |
eli:version_date | LegalResource | xsd:Date | The point-in-time at which the provided description of the legislation is valid. | Aquesta metadada és prevista per a recursos consolidats i n'indica la data d'actualització. S'adapta a diferents criteris d'interpretació (criteri de vigència o de publicació). És obligatòria quan s'ofereixen les versions consolidades intermèdies. Només forma part de l'URI en aquests casos (apartat 11.5 f). |
eli:language | LegalExpression | eli:Language, corresponding to the list of languages published by EU Publications Office | The language of an expression. EU Publications Office provides a list of languages at http://publications.europa.eu/mdr/authority/language. This list is large enough so that member states should not have to declare local values. Note that, if needed, a language can also be stated on a legal resource using the Dublin Core "language" property. |
Element obligatori segons l'ontologia ELI. Definit de conformitat amb l'ISO 639-3 amb una adaptació per al valencià, així com per als textos bilingües (apartat 11.5 g). Enllaç amb https://www.elidata.es/mdr/authority/language/ |
eli:format | Format | Owl:Thing | The file format, physical medium, or dimensions of the resource (definition from Dublin Core). Possible URIs values should be taken from http://www.iana.org/assignments/media-types (e.g. http://www.iana.org/assignments/media-types/application/xml), and can serve as a basis for content negotiation for the server to return the appropriate file based on the client preference. |
Element obligatori segons l'ontologia ELI. |
METADADES AMB INFORMACIÓ RELLEVANT | ||||
eli:title | LegalExpression | xsd:String | The title, or name, of an expression. Note that, if needed, a title can also be stated on a legal resource using the Dublin Core "title" property. |
Element obligatori segons l'ontologia ELI. |
eli:date_document | LegalResource; | xsd:Date | Date of adoption or signature (of the form yyyy-mm-dd). | La que correspon al text definitiu, ja es tracti de la data d'aprovació / presa de coneixement per l'òrgan col·legiat o de la data de signatura per l'autoritat competent. |
eli:publisher (eli:publisher_agent) | LegalExpression; Format | xsd:string | Publisher: An entity responsible for making the resource available (definition from Dublin Core). This property should be used when the value cannot be identified by a suitable URI; if a URI is available, the property "publisher_agent" should be used. | És d'interès identificar l'entitat encarregada d'oferir el recurs, mitjançant l'URI corresponent, atès que pot ser el BOP o l'entitat local responsable del recurs. |
METADADES QUE DEFINEIXEN LES RELACIONS ENTRE ENTITATS | ||||
eli:is_member_of | LegalResource | LegalResource | Indicates that this resource is conceptually included in another one. Typically the successive temporal versions of a given legislation are conceptually members of a single «abstract» resource. For the notion of physical inclusion, use eli:is_part_of. | Enllaça un recurs legal amb el recurs legal abstracte al qual correspon. |
eli:has_member | LegalResource | LegalResource | Indicates that this resource conceptually includes another one. For the notion of physical inclusion, use eli:has_part. | Enllaça el recurs legal abstracte amb els recursos legals que en deriven. |
eli:is_realized_by | LegalResource | LegalExpression | Relates a legal resource to a legal expression of this resource in the form of a "sequence of signs" (typically alpha-numeric characters in a legal context) (definition adapted from RDA). Inverse of "realizes". | Enllaça un recurs legal amb les seves expressions. Encara que no és un element obligatori, es considera convenient incorporar-hi aquesta metadada per establir les relacions de manera bidireccional. |
eli:realizes | Legal Expression | Legal Resource | Relates a legal expression to the legal resource realised through that expression (definition adapted from RDA). Inverse of "is_realized_by". | Element obligatori segons l'ontologia ELI. Enllaça l'expressió amb el recurs legal. |
eli:is_embodied_by | LegalExpression | Format | Relates a legal expression to a physical format of that expression (definition adapted from RDA). Inverse of "embodies". | Per enllaçar l'expressió amb el format. Encara que no és un element obligatori, es considera convenient incorporar-hi aquesta metadada per establir les relacions de manera bidireccional. |
eli:embodies | Format | LegalExpression | Relates a physical format to the legal expression embodied in that format (definition adapted from RDA). Inverse of "is_embodied_by". | Element obligatori segons l'ontologia ELI. Enllaça el format amb l'expressió. |
eli:consolidates | LegalResource | LegalResource | Indicates that this consolidated legal resource or expression (which is usually the product of an editorial process that revises the legislation) takes into account another one. This property should be used multiple times to refer to both the original version or the previous consolidated version, and to the legislations making the change. | Per enllaçar el recurs legal consolidat amb el publicat inicialment. |
eli:consolidated_by | LegalResource | LegalResource | Inverse of "consolidates". Indicates that this legal resource or expression is taken into account in a consolidated text (which is usually the product of an editorial process that revises the legislation). | Per enllaçar el recurs legal publicat inicialment amb el recurs legal consolidat. |
eli:corrects | LegalResource or LegalExpression | LegalResource or LegalExpression or Format | Indicates that this resource introduces textual modifications (like correction of spelling mistakes) with no legal change in another resource, expression or format; typically corrigenda in EU legislation. For modifications that have a legal impact, use eli:amends. | Per enllaçar les correccions amb el recurs legal corresponent. |
eli:corrected_by | LegalResource or LegalExpression or Format | LegalResource or LegalExpression | Inverse of "corrects". Indicates a resource that introduces textual modifications (like correction of spelling mistakes) with no legal change in this resource, expression or format; typically corrigenda in EU legislation. For modifications that have a legal impact, use eli:amended_by. | Per enllaçar el recurs legal amb les seves correccions. |
eli:is_another_publication_of | Legal resource | Legal resource | Indicates that this resource is a new publication, in a different official journal, of another resource already published elsewhere and cannot be considered to be the same resource (owl:sameAs cannot be used to avoid potential duplication of certain metadata, like the date of publication or the publisher). Note that this is different from the exceptionnal cases of "republication", where the same legal resource is actually republished in the same official journal a few days after its initial publication, in case of error. |
S'utilitza en cas que l'entitat vulgui relacionar la publicació efectuada pel butlletí d'informació municipal amb l'efectuada pel butlletí oficial de la província. No s'utilitza en les versions consolidades. |
eli:has_another_publication | Legal resource | Legal resource | Inverse of "is _another_publication_of". | S'utilitza en cas que l'entitat vulgui relacionar la publicació efectuada pel butlletí d'informació municipal amb l'efectuada pel butlletí oficial de la província. No s'utilitza en les versions consolidades. |
en el BOP de 3 de gener de 2021 s'ha publicat una sola norma d'un mateix type:
en el BOP de 4 de març de 2021 s'han publicat diverses normes, però totes amb un diferent type:
en el BOP de 30 de juliol de 2020 s'han publicat diverses normes d'un mateix type:
en el BOP de 27 de desembre de 2020 s'han publicat diverses normes de diferents type: